Bilder dag 8 och 9

God kväll på er!

Nu har både barn och ledare kommit hem, vilket känns både skönt och tråkigt på samma gång.
Bussresan gick kanon trots förseningen och nu ser vi ledare fram emot nästa sommar med alla härliga barn igen.
Vi saknar er alla redan och hoppas vi ses snart igen.

Nu kommer bilderna från dag 8 och 9 så ni kan kika vad vi har haft för oss.
Hoppas vi ses nästa sommar igen och tack till både ledare och barn för en kanon period!!

PUSS & KRAM PÅ ER ALLA // Ledarna

Hemgång

Hej alla föräldrar.

Nu har vi suttit på bussen i några timmar och körde precis in i Laxå. Så om cirka 30 minuter rullar vi in i Kumla och ser framemot att se er där.

Puss och kram // ledarna

Dag 9 & 10 - finmiddag & hemfärd

Hej alla där hemma!

Igår blev det en kväll full med aktiviteter så därför blev det inget blogginlägg igår.
Vi har fortfarande inte tillräckligt med internet för att kunna ladda upp bilder. Men vi kommer ikväll att lägga in bilder från dag 8 och dag 9 så att ni får se vad era barn har gjort.

Igår så började vi dagen med att gå till stranden. Det var en hel del som badade men många låg även på stranden och solade eller spelade strandfotboll.

När vi kom hem igen så åt vi lunch. Lunchen bestod utan korvstroganoff och ris vilket uppskattades.

Sedan kom pensionerna och hälsade på och stannade även för att spela lite fotboll med småbarnen. Matchen var jämn men det slutade med att pensionerna vann.

Sedan fick barnen göra sig iordning inför finmiddagen och discot som skulle hållas på kvällen. När de var klara fick de ställa upp sig på gården och vi ledare ropa upp vilka som skulle gå i par. Alla var väldigt tjusiga och skötte sig exemplariskt hela kvällen.

Sedan blev det diplomutdelning för både ledare och barn. Vi hade en hel del utmärkelser från detta år på kollo. Allt ifrån årets olycksfågel, årets kompis, årets crush samt även årets kollobarn vilket är den finaste utmärkelsen man kan få på kollo.

Efter varmrätt och efterrätt fick barnen sitt godis de hade handlat dagen innan och det efterlängtade discot satte igång. Vi höll igång i många timmar så barnen var väldigt trötta när de skulle gå och lägga sig.

De barn som hade sitt sista år här på kollo fick gå ut på ett kvälls äventyr med några utav ledarna. De fick gå ned till bastustranden för ett nattbad samt myskväll på stranden.

Vi har alla haft 10 kanon dagar här på kollo men nu nalkas hemgång & det är med både glädje och sorg.

Vi hör av oss när vi sitter på bussen så att ni vet när vi på ungefär är hemma i Kumla igen.

Puss & kram // ledarna

Dag 8 - godis & vattenkrig

Halloj alla där hemma!

Ännu en fartfylld dag har gått här på kollot.

Vi började dagen med att gå och handla godis, chips & dricka inför morgondagens disco. Barnen fick antingen handla godis och dricka eller chips och dricka för max 40kr och de resterande pengarna fick de handla valfri sak av.
Det blev en varm promenad hem men barnen skötte sig exemplariskt.

När vi kom hem blev vi serverade köttbullar, sås och potatis till lunch vilket alla tyckte var kanon gott.

Sedan till barnen stora glädje startade vi ett vattenkrig. Barnen sprang runt och hade jätte roligt.
Vi höll igång tills himlen öppnades över oss och regnet öste ned. Då gick vi in och hade fri lek.

Till middag fick vi soppa och pannkakor, jätte gott även det.
Efter middagen delade vi gruppen på två och killarna fick gå en promenad ned till bastu stranden där de kollade på båtar samt fick ta ett svalkande dopp i havet. Tjejerna stannade kvar på gården och lyssnade på musik, dansade och hade det trevligt.

Nu ligger alla barnen och sover och förhoppningsvis är de pigga och glada imorgon när vi har finmiddag samt andra roliga aktiviteter.

Tyvärr så har vårt internet tagit slut så detta inlägg blir tyvärr utan bilder. Vi hoppas att vi ska kunna lösa det tills imorgon.

Hoppas ni har det bra där hemma så ses vi snart.

Puss och kram // ledarna

Dag 7 - Bad & Film

Hej alla där hemma!
Ännu en bra dag på kollo har passerat som har innehållt mycket roligheter.

Vi började dagen med att gå till Bastu stranden för bad. Tyvärr var det en aning blåsigt och det var inte många som lyckades komma i vattnet. Vi såg en hel del maneter, dock var vi glömska nog att glömma kameran hemma under förmiddagen. Därför har vi inga bilder från stranden idag. Ber om ursäkt för detta.

Sedan serverades lunch, sedan fick barnen fri lek innan Bio Åsa slog upp portarna och visade Croodarna till barnens stora förtjusning. Vi fick även en bakelse att smaska på! Det var mycket  uppskattat.

På kvällskvisten fick vi besök av en hemlig artist som spelade både Miley Cyrus och Brev från Kolloniet. Det var en rikigt bra live show!

Vi hade även ett födelsedagsbarn idag på kollo vid namn Fanny. STORT grattis till dig på 10 årsdagen!!

Nu ska även vi ledare krypa till kojs och ladda upp inför morgondagen.

Puss & Kram // Ledarna

Dag 6 - Glass & Skurkar

Hej allihopa!

Idag har det varit full rulle på kollo. Vi väckte barnen imorse och efter frukosten gick vi till glasscafét där barnen fick köpa glass, vilket var väldigt efterlängtat. Det var en hel del goda glassar som var väldigt smaskiga.

Efter glassen var uppäten gick vi hemåt då det var fri lek. Sedan serverades det pasta med ost och skinksås till lunch. Tror inte det var någon som klagade. Sedan fick barnen en välbehövligt siesta då vi ledare började planera inför guldrushen.
På eftermiddagen fotsätte vi med fri lek för barnen. Vi körde även ett musikquiz med barnen då de fick tävla i de lag de blev utvalda till. Lodjuren har fortfarande ledningen men än återstår den slutgiltiga 5-kampen, så än kan mycket hända!

Till middag serverades tacos till barnens stora förtjusning. Efter det var det äntligen dags för guldrush!
Då hade vi ledare klätt ut oss till olika skurkar som t.ex. Stålmormor, Catwomen, The wild rapunzel, Nätpojken m.m. Det var en riktigt bra kamp om guldet och i slutet var både vi ledare och barnen helt slut efter allt jagande, men det var himla kul!

Nu, trötta och belåtna, ligger barnen och sover och imorgon blir det en ny underbar dag här på Åsa.

Puss & Kram // Ledarna

Dag 5 - Sol, Dans & Godis

Dag 4 - godis och krabbning

Hej alla där hemma!

Dagen har bjudit på många roligheter. Vi började dagen med att barnen fick en välbehövlig sovmorgon.

Efter frukosten så fick barnen gå ner till affären och köpa godis till morgondagens maskeradisco. Sedan gick vi hem och åt lunch som bestod utav köttgryta med ris.

Sedan var det dags för barnen att gå in på sina rum för att vila lite innan eftermiddagens aktivitet som idag bestod utav krabbfiske samt att man fick bada om man ville.

Nu på kvällen har vi lekt en massa roliga lekar samt lite egen lek innan det var dags att gå till sängs. Barnen har det roligt och det har vi ledare också.

Imorgon väntas en massa roligheter som vi alla ser framemot.
Puss & Kram / ledarna.

Dag 3 - Regn & Krabbor

Hej alla där hemma!

Idag har vädret inte varit med oss. Regn har öst ner och det har varit molnigt och blåsigt hela dagen..
Så då passade vi på att köra tröjtryck med barnen efter frukosten vilket de tyckte var jätte kul!
Det blev en hel del snygga tröjor som de får visa när de kommer hem.

Till lunch serverades fiskpanetter, kall sås och potatis vilket uppskattades av både barn och ledare.
Sedan efter siestan drog vi med barnen till hamnen och fiskade krabbor och några gick till stranden och plockade fina snäckor.
Det visade sig att barnen var mästare på att fiska krabbor, de fick upp hela 148 st! BRA jobbat!
Även om vädret fortfarande var träligt var det inga barn som klagade och alla hade jätte roligt.
Efter krabbningen  gick vi till lilla fotbollsplanen och lekte lite lekar så som pinoccio och ninja vilket både vi ledare och barn tyckte var riktigt riktigt roligt.

Nu har vi precis ätit middag då det serverades potatis och purjolökssoppa samt pannkakor och nu kör vi på en filmkväll innan det är dax för läggning för barnen.
Vi har haft en super kul dag med era barn och många såna dagar återstår!

Hoppas allt är bra med er där hemma!

Dag 3 - Regn & Krabbor

Hej alla där hemma!

Det blev en hel del snygga tröjor som de får visa när de kommer hem.

Vi har haft en super kul dag med era barn och många såna dagar återstår!

Hoppas allt är bra med er där hemma!
Puss & Kram // Ledarna

Dag 2 - Bad & Sol

Hej allihopa!
Idag testade vi på något nytt och körde på en videologg där vi berättar om dagen i videoform istället.
Tyck gärna till vad ni tycker om det, om vi ska fortsätta med fler videologgar eller inte.
Kommentera gärna era åsikter i kommentarstfältet nedanför.
Puss och kram! // Ledarna

Dag 1 - Äntligen framme

Hej på er alla där hemma,

Nu har barnen och vissa ledare äntligen kommit fram till Åsa gården.
Bussresan gick väldigt bra och barnen var väldigt glada trots den långa resan hit.

När barnen kom hit hade vi först en snabb samling där de vart tilldelade deras rum.
Sedan bjöds det på korv med bröd och pommes, det var inte någon som var besviken.

Nu har alla packat upp och bäddat sängarna och ska krypa till kojs.

Vi ses och hörs imorgon! // Ledarna

På väg hemåt

Nu är vi inpackade på bussen och på väg hem. Allt har gått enligt plan så här långt så vi räknar att vara hemma kring 14.00. Blir det något annat uppdaterar jag här på bloggen! Har ni frågor kan ni ringa mig på 0739042020! Puss och kram ida