Femkamp och pankisbuffé!

Hallå alla!

Efter frukost bar det av till Bastustranden med anledningen av att vi har varit på stora stranden alla andra gånger. Väl framme vid stranden fick barnen välja mellan att bada eller krabba. Solen sken hela förmiddagen och både personal och barn var väldigt nöjda!

När klockan närmade sig halv ett började det kurra i allas magar och vi begav av oss mot Kumlagården. Till lunch serverades det en utsökt lasagne som var väldigt populär och barnen var nöjda och glada.

Som vanligt fick barnen vila efter lunchen medan vi vuxna planerade eftermiddagens aktiviteter. När vi var klara med det samlade vi barnen och berättade att det skulle anordnas en femkamp och 30 minuter efter var kampen igång. Kampen pågick ca 1 1/2 timme i solen och alla barn kämpade för sitt lag. När barnen fått reda på vinnaren fick dem leka fritt ett tag och sedan var det dags för pankisbuffé innehållandes pannkakor, vispad grädde och sylt. Återigen var maten väldigt uppskattad!

Ganska direkt efter maten bestämde vi ledare att vi skulle vara inne och leka lekar. Stämningen var på topp och alla skrattade och hade kul. När vi lekt ett tag var det dags för filmmys och det bjöds även på kladdkaka. Ett riktigt bra avslut på en toppendag helt enkelt!!

Instagram: asakollotkumla

Period 2: Dag 3 - Glass är livet!

Välkomna tillbaka!

Här har vi inte legat på latsidan!

Dagen började med samma rutin som vanligt med väckning, städning och frukost.
Efter frukosten gick vi vidare med nästa kamp inom femkampen... musikquiz! Då vi var ute i solen väldigt mycket igår så behövde vi en lugn start på förmiddagen på altanen där vi hade tillgång till skugga.
När energin började komma igång på barnen så fick barnen fri lek och ett legendariskt vattenkrig! fram till lunchen.
Och för att kunna fortsätta dagen så behövdes det ju en fantastisk lunch, vilket kocken såg till.
Till lunch erbjöds det lax med potatis.
Efter lunch så faller Siestan in på sin plats med återhämtning och vila, vilket var många som uppskattade.
När man har ätit nyttigt och att det har varit fredag så får man lyxa till det lite med en promenad ner till glass cafét, och jag kan säga att det var många leende man såg på väg ner till glass cafét :)

Med en promenad tillbaka och lite fri lek så började middagen närmade sig. Och till middagen serverades inget annat en suverän taco buffé utav vår fantastiska kock! :D

Nu på eftermiddag/kväll Så har vi haft ett riktigt mysväder så vi kunde inte undgå att ta ett trevligt dop nere vid bastustranden. Medan vi var borta och bada så hade Marie fixat i ordning en go kvällsmål i form av smörgås och varm choklad innan det blev dags för dusch och säng.
Återigen en fullspäckad dag och vi är alla mätta och belåtna.

Vi får se vad morgondagen har att erbjuda! :)
Tills dess, simma lugnt så ses vi imorgon igen :D

#slägganthebest

Period 2: Dag 2 - Solen värmer, vattnet svalkar

God kväll, det är Släggan som sitter bakom tagenterna.

Nu är vi i fas med bloggen efter en del tekniska strul :P

Hoppas ni har haft bra väder där hemma, för vi har nämligen haft oehört vackert väder idag! :)

Dagen började med att väcka barnen och fick igång städningen på samtliga rum i bra tempo, för att sedan trycka i oss en redig hotellfrukost ;)
Efter frukosten så fanns det inget annat på schemat än att gå ner till den stora stranden för en massa sol och bad! Vi spenderade hela förmiddagen nere vid stranden tills det började kurra i samtliga magar. Medan vi var påväg hem från stranden så hade Kocken och hennes assistant förberett en klassisk men fantastisk god lunch i form av Spaghetti och köttfärssås. Efter lunchen så vet vi alla vad som gäller...(trumvirvel)... Siesta!
För ni som inte vet vad Siesta innebär så är det att alla barnen går in till sina rum för att vila och återhämta sig, det är även vid den tidpunkten som alla barnen läser brev och mail som ni föräldrar har skickat.

Efter Siestan så ville vi utnyttja vädret som fortfarande var strålande sol. Barnen fick ett val att välja mellan att gå och fiska krabbor eller gå att bada ytterligare än gång. Jag kan meddela att krabbgänget fick upp hela 48st krabbor, inte en dåligt start! :)

Med mycket aktivitet krävs det mycket energi. Till middagen serverades det ris och kycklinggryta.

Dagen avslutades med stil. Den omtalade ledarjakten!
Inför ledarjakten så delades barnen in i våra traditionella femkampslag.

Björnarna
Lodjuren
Örnarna
Älgarna

Ledarjakten var starten för femkampen som innebär att barnen skall leta efter ledarna som har olika svårighetsgrader, ju svårare att hitta ledaren desto mer poäng får man.

Nu i skrivande stund är dagen snart till ända. Barnen är till sängs och det var inte många kolloledare som hann säga godnatt innan dem flesta barnen redan hade somnat.

Som sagt, en fullspäckad dag med massa skoj! och mer skall det bli.
Ni får ha en fortsatt härlig kväll så hörs vi imorgon! :)

Släggan out!

Period 2: Dag 1

Godmorgon Närke!

Vi anledde till kollot igår kväll och vi hann inte riktigt med att lägga ut ett blogginlägg då. Men en kort sammanfattning från igår så gick bussresan bra. Full AC och fotboll i bussen gjorde att resan kändes som 30 minuter. När vi väl anledde till kollot så delade vi in barnen i rummen och gick genom vissa regler. Efter det så erbjöd kocken korv med bröd, som gick åt i mängder! :) Det sista vi gjorde var att packa upp och gjorde oss i ordning för sängen.
Idag har vi vädret med oss, så många av er kan ju bara gissa vad vi skall göra nu efter frukosten ;).... Exakt! vi skall ner till badstranden och njuta av sol och bad, och suga i oss västkust-känslan!

Mer om dagen kommer senare ikväll. Ha det gött allesammans så länge så ses vi snart! :)

Instagram: asakollotkumla

Dag 9: Sista dagen :(

Tja tja här kommer sista blogginlägget från period ett, buhu men det är tyvärr sant.

Dagen bjöd på stekande hetta och då är enda sättet att svalka sig att ta ett dopp i havet. I alla fall för halva gruppen, det vill säga de som handlade inför discot under gårdagen. De som inte handlade igår fick möjlighet att göra det under förmiddagen. James beskriver vattnet som "svalt men härligt, det var som att lägga sig i ett skönt täcke. Det varmaste på hela perioden".

Idag blev det fest i Kapernaum när barnen fick veta att det var hamburgare som stod på lunchenyn. Som vanligt var burgarna väldigt uppskattade av såväl barn som ledare.

På eftermiddagen gick den traditionsenliga pensionärsfotbollen av stapeln. Ledarna klädde ut sig till pensionärer och utmanade barnen i en fotbollsmatch. Ledarna gick som vanligt vinnande ur striden efter en nagelbitande straffläggning.

Eftersom idag är sista dagen så var middagen något lite extra. Alla klädde upp sig och alla hade en dejt att gå till middagen med som man dessutom fotograferades tillsammans med. Kyckling och klyftpotatis med glass som efterrätt smakade ljuvligt.

Ett sista disco ägde rum innan det var läggdags. Det var dans och hålligång nere i källaren och barnen var hellyckliga eftersom de äntligen fått godiset de köpte tidigare,

Nu har barnen packat sina väskor och lagt sig i sina sängar för att endast gå upp och städa imorgon innan avfärd.

Nedan följer bilder från sista dagen.

Dag 8: Smores i mängder

Hallå allihopa!

Efter en god natts sömn och frukost gick alla barn tillsammans med ledarna till hamnen för krabbning. Det var alldeles för fint och varmt väder vilket ledde till att krabborna gömde sig. Barnen var ändå nöjda med aktiviteten och strax innan ett var vi tillbaka för att äta panerad sej med currysås och potatis.

När barnen var mätta och belåtna fick de som vanligt gå in på sina rum och ha siesta. Efter att de vilat ett tag var det dags för några av barnen att gå iväg till affären och köpa snacks medan de andra stannade kvar och lärde sig en klappramsa. Vi hann också med lite lekar innan middag

Till middag blev det ugnsfärs med potatis och gräddsås

På kvällen blev det en riktigt mysig lägereld! Det blev smores och go stämmning. Lite kladdigt men mycket roligt!
Vi hann också dela ut en hel del brev som kommit på posten.

Nedan följer bilder från dagen:

Dag 7: Kampernas dag

Tiden är kommen för en ytterligare uppdatering från Åsakollot, denna gång med innehåll från dag 7.

Till skillnad från övriga dagar startades denna dag med att väcka de äldsta kollobarnen klockan 00:00. Det råkade vara så att den fasansfulla spökvandringen ägde rum, vilket fick precis den effekt vi förväntade oss.

Själva dagen började i vanlig ordning klockan 08:00 med väckning. Efter frukost bar det av mot stranden eftersom det var fantastiskt väder även idag. Detta var väldigt populärt bland kidsen, som resulterade i att vi spenderade hela förmiddagen där.

Efter det sköna strandhänget var lunch välbehövligt. Therese och Jeanette lagade till fantastiska köttbullar och makaroner me det var något som inte riktigt var som vanligt med lunchen. Besticktjuven hade nämligen varit i farten så barnen fick äta med skedar.

På eftermiddagen gick en femkamp av stapeln där barnen delades in i fyra lag. En gren var ett pussel där man fick springa fram en och en och vända på numrerade tallrikar tills de låg i rätt ordning. En annan var att barnen fick slå en tärning och fick hämta så många kottar som tärningen visade och de som var sanbbast vann. Den tredje gick ut på att barnen fick se ett bord med föremål i en viss tid och sedan lades en duk över bordet. Då skulle barnen minnas vilka saker som fanns på bodet. Den fjärde var en klassisk stövelkastning, och hela femkampen avslutades med en stafett där barnen sprang en sträcka och snurrade tio varv runt en kvast för att sedan återvända till sitt lag. När tillställningen var slut bjöds det på underbar jordgubbstårta och sedan rådde fri lek.

Till middag serverades pyttipanna som baserats på rester från mat vi ätit tidigare dagar. Innan det var god natt hann vi med ett musikquiz där barnen i samma lag tävlade om vilka som kunde mest om musik.

Dag 6: En dag på stranden

Hello alla päron, här kommer dagens inlägg från Åsakollot!!!

Redan på morgonen såg vi att det var soligt och varmt och det innebär bara en sak, att det väntades baddag. Dessutom visade Jeanette upp en bild på havet som hon tagit på morgonen och havet låg som en spegel. Klockan 10:00 lämnade samtliga barn kollot för att gemensamt vandra till den stora stranden. Barnen sysselsatte sig med volleyboll och frisbee utöver själva badandet. Ledarna tog med frukt och bjöd på fruktstund innan vi återvände till kollot.

När vi kom tillbaka fick barnen duscha av sig saltvattnet och efter det var det dags för lunch som idag bestod av en utomordentligt god köttfärssoppa. På eftermiddagen var det dags för en klassisk lek som helt enkelt bara hör till kollot, nämligen guldruschen. Den går ut på att ledarna agerar banditer och gömmer sig i skogen för att försvara guldet som de stult från bartendern nere i saloonen. Till sin hjälp har de vattenpistoler som de använde för att blöta ner barnen. Barnen är de goda och ska ta tillbaka guldtackorna och återlämna dem till bartendern. Som tack får man en chokladboll eller ett glas saft för varje gudtacka man ger tillbaka. Det hela slutade i vanlig ordning i ett vattenkrig på gårdsplanen. Efter guldruschen åt vi middag och idag var det lasagne som stod på menyn. Därefter var det fri lek och många underhöll sig med att spela fotboll. I skrivande stund följer vi upp fotbollen med att titta på när landslaget avancerar från gruppen och slår ut världsmästarna på kuppen.

Nedan följer bilder från dagen.

Dag 5: Midsommar

Halli hallå!
Dagen började med att kolloledarna spelade hårdrock för barnen så de skulle bli pigga och glada!
Efter väckning vankades det brakfrukost i form av gröt och fyra olika sorters bröd.

När barnen var mätta och belåtna var det dags för dagens två första aktiviteter. Barnen fick välja mellan att pynta midsommarstången och att leka omvänd kurragömma. Några fick också vara med och förbereda för discot som hölls ikväll.

Till lunch bjöds det på korvstroganoff med ris och sallad. Efter det bär det av ut på gården för att dansa kring midsommarstången. Små grodorna var som vanligt en favorit bland danserna. När dansen var slut var det dags för jordgubbar med glass och grädde vilket betydde att det rådde fest på Åsakollo.

Sedan blev det fri lek ute i den soliga sommardagen. Barnen underhöll sig med att spela fotboll, leka och spela spel. Till middag serverades en ljuvlig midsommarbuffé som bestod av bland annat ägg, sill, prinskorv, köttbullar och Janssons frestelse. På kvällen var det dags för det efterlängtade discot! Det dansades tills barnen blev slutkörda, och i skrivande stund ligger barnen i sina sängar för att vila upp sig för imorgon.

Postnummer till kollot är 439 53 Åsa.

Dag 4: Glass i stora lass

Tja tja alla föräldrar! Dag 4 på Åsakollot!

Det blev riktigt fint väder idag så då passade vi på att vara ute så mycket som möjligt!
Efter frukosten kunde man antingen fiska krabbor eller bada vid "bastustranden". Barnen delade upp sig i två grupper och traskade iväg. Det var lite kyligt på morgonen men det var ändå många som vågade bada. Det blev också riktigt lyckat vid krabbningen!
Till lunch serverades det kollokaka! Den var lika populär som förra året.
Efter det så gick vi till fotbollsplanen som ligger i närheten av kollot. Vi körde lite fotboll och kubb medans de fick turas om att gå till glassbaren. De fick handla för 45kr vilket räckte till tre kulor glass eller mjukglass med topping. Det var lite blåsigt under tiden men i alla fall sol!
Till middag blev det pastabuffé!

Efter middagen hade vi lekar, körde brädspel och kollade på fotboll.

När de mindre hade gått och lagt sig fick de äldsta på kollot följa med på nattbad!

MVH kolloledarna

Dag 3: Godis-shopping

Tjenare päron!

Ursäkta att det inte kom upp ett inlägg igår, tekniska fel så allt vi skrivit försvann. Så vi gör ett dubbelinlägg idag istället! :D

Kl. 08.00 väcktes ungarna till det ljuva, väldigt diskreta och fanstastiskt välkommnade ljudet av kastrull-lock.
Städning inne på rummen och frukosten avnjöts av något trötta barn.
Efter frukosten så gick halva gruppen och handlade för discot på fredag och halva gick och badade i havet, sen byttes dom av.
När vi kom tillbaka så var det dags för lunch och då serverades tomatsoppa med nybakat bröd och pastasallad!
Ungarna tyckte att det var jättegott och åt upp nästan hela stora kastrullen!
Hela eftermiddagen så var det tröjtryck, lekar och pärlor som gällde.
Till middag serverades en krämig köttgryta med lokalproducerad potatis vilket var underbart gott och också det var nästan slut på en kvart.
Efter middagen så hade vi filmkväll, där vi tittade på jönsonligan: cornflakes-kuppen! Till filmen fick dom också kladdkaka med grädde! vilket barnen uppskattade grovt.
Kl.21:00 så gick dem till sängs och vid 22 så var det tyst.

Ses imorgon Hadeee.

ps. vi hade så roligt så att vi inte fotade så mycket.

Vi har nu också ett nytt instagramkonto med användarnamnet: asakollotkumla

Kaaaaaaaaaaaam <3

Dag 2: Krabbfiske

Hej igen alla läsglada!

Den andra dagen på kollot rivstartades med väckning klockan 08:00, vilket betraktades som tidigt av de flesta. Men efter den näringsrika frukosten blev även de tröttaste ansikten pigga eftersom krabbfiske stod på agendan. Fisket var väldigt uppsakttat av barnen och kommer med säkerhet att upprepas. Det hela resulterade i att cirka 150 krabbor gick i fällan och tvingades följa med upp över ytan.

Efter krabbfisket fanns det många hungriga magar att mätta och det sköttes exemplariskt när lax med potatis serverades. Därefter var det dags för siesta där barnen får tillfälle att vila upp sig och ladda batterierna inför det som eftermiddagen hade att erbjuda. Den traditionella ledarjakten där ledarna gömmer sig i skogen och barnens uppgift är att hitta dem gick av stapeln. Varje ledare hade en poänglapp mellan 1-10 där den ledaren som gömt sig lättast gav en poäng och vice versa. Därefter följde ett brutalt vattenkrig. Skämt åsido gaddade barnen ihop sig mot de chanslösa ledarna.

Klockan 18:00 var det dags för middag, denna gång en klassisk favorit i form av spaghetti och köttfärssås. Dagen avrundades med tröjtryck och lekar innan läggdags.

Nedan följer kontaktuppgifter till kollot samt bilder från dagen.

Telefonnummer till kollot: 0708130772
Email: [email protected]

Dag 1: Ankomsten

Äntligen har årets sommarkoloni startat i Åsa! Dagen började med en cirka fyra timmars lång bussresa, med ett stopp vid rastplatsen i Kålltorp där barnen fick äta sin matsäck.

När vi sedan anlände till huset inleddes kollot med att dela in barnen i olika rum, därefter började de packa upp och bädda sina sängar. Efter detta serverades det korv och dryck, vilket uppskattades i allra högsta grad.

Under eftermiddagen stod mycket fri lek på tapeten, samt att bekanta sig med huset och varandra. Fotboll och arrangerade lekar styrdes upp som barnen tyckte var väldigt roligt. Kvällsmaten bestod av kycklinggryta med ris som även detta var väldigt populärt bland såväl kidsen som ledare. Dagen avslutades med en namnlek för att lära känna varandra närmare och för att få en bättre sammanhållning. Klockan 21:30 var det läggdags och vid 22:00 skulle alla rummen vara tysta för natten. Nedan följer fotograferade händelser från dagens bravader.