Dag 3-4

Detta blir en kombinerad blogg av både Lördagen och Söndagen, busiga och trötta barn gjorde att vi inte hann blogg igår(Lördag)

Lördagen ägnades åt omvänd kurragömma och såklart bad/krabbning, samt lite brännboll.

Söndag: PÅ förmiddagen gick alla flickor och handlade inför discot imorgon, medans pojkarna stannade på kollot, efter lunch var det tvärtom men vädret va bättre så medans killarna handlade så badade flickorna.

På kvällen blev det trubadur, och smors vid lägerelden.

Det finns både bilder och rörligt material på instagram.

Som skrivet ovan kommer det bli disco imorgon kväll.

Dag 2

Dagen började med väckning 08.00 som alla andra dagar denna sen städar barnen sina rum och därefter äter dem frukost, ojojoj vilken frukost, smoothie mannagrynsgröt, mackor av flera olik sorter.

Vi begav oss sedan till stora stranden där vi badade, kikade efter krabbor och solade såklart!

Till lunch åt vi Färsktorsk, potatis och kallsås. Allt tog slut, merparten av era barn tog flera gånger(Ni som vill veta hemligheten som får era barn att äta flera portioner fisk, bör fråga Cilla vår kock).

Efter lunch hade vi siesta vilket är i korthet vila på rummet, där barnen får era Mail/brev/kommentarer.

Sen lekte vi på kollot, vi körde ledarjakt och delade även in barnen i sina 5-kamps grupper.
Lodjuren, Örnarna, björnarna, älgarna.

Efter ledarjakten, bestämdes att vi skulle till Bastustranden(En super mysig, liten strand)
Väl där blev det LIVE-Musikquiz mig veterligen den först som görs på stranden på Åsa kollo!
HISTORISKT alltså….

Alla bilder från dagen kan ni se på instagram, (länk i gårdagens blogg).

Mvh//Alex

Period 2 Dag 1

Period 2, dag 1.

Hejsan hoppsan.

Ni kommer kunna se alla bilder vi tar på era barn på våran instagram, har ni själv instagram lägger ni till oss genom att söka på @asakollotkumla har du inte instagram kan du enkelt kolla på bilderna genom att använda denna länk https://www.instagram.com/asakollotkumla/

Ja då har era super taggade barn anlänt till oss här på Kumlagården, vissa av oss ledare anlände redan igår, andra har varit här period1 men är redo för rond 2.

När barnen anlände blev det lunch i form av korv m bröd!
Efter denna lättare lunch blev det uppackning av kläder och bäddning av sängar, sen blev det stranden för hela slanten alla utom 2st barn slängde sig tillsammans med ledarna i havet.

Supermysig eftermiddag på stranden, sen begav vi oss åter upp till kollot för middag spagetti och köttfärssås.

Eftermiddagen blev det dusch och frilek i skrivande stund ligger barnen på rummen och försöker sova.

SPÄNNANDE, vi ledare på period 2 har sjukt höga förhoppningar både om aktiviteter och väder denna period.

Viva la kollo!

Dag 9

Tisdag 25/6 22:57
Hejsan!
Idag startade vi som vanligt med att städa rummen och sedan ta en god frukost. Efter det gick vi allihopa och badade på stora stranden. Det blev också en tävling där man skulle göra det högsta sandslottet. Väldigt jämt var det! Till lunch blev det köttbullar, prinskorvar och makaroner. Därefter så turades barnen om att gå och handla glass och godis till discot som arrangerades på kvällen. Efter shoppingen var det dags för barnen att duscha och göra sig fina inför den traditionella finmiddagen. Barnen blev ihop parade kille och tjej så långt det räckte, och eftersom vi under denna period är fler tjejer än killar så fick några ledare agera partners. Alla par tog fina bilder tillsammans som ligger uppe på vår instagram, så kika gärna in där! Barnen fick bestämda platser i paren och blev serverade en riktigt fin middag av kolloledarna. Maten bestod av kycklingfilé, pommes och bearnaisesås, och till efterrätt serverades vaniljglass med hemmagjord chokladsås som vår kock Cilla gjort. En mycket uppskattad mat bland både barn och ledare! Sedan avslutades kvällen för de flesta kollobarn med disco och många barn fick en ordentlig sockerkick efter allt godis som de stoppat i sig. Nu har alla barnen gått och lagt sig och för de äldsta barnen spenderas kvällen i källaren där de (förhoppningsvis) ska sova under natten om de lyckas somna. Nu är planeringarna i full gång och ledarna håller på att spöka ut sig inför nattens spökvandring. De äldsta kollobarnen ska inte bara få sova i källaren inatt, utan de ska även få gå på en spökvandring genom skogen. Spännande tycker vi!
Nu ska vi skrämma barnen, vi hörs en sista gång imorgon. Godnatt!

Dag 8

Måndag 24/6 22:16
Hello allihopa!
Gårdagens inlägg blev lite sent och det ber vi om ursäkt för!
Vi hade en mysig frukost och efter det körde vi lite fri lek där några fick gå och handla inför avslutningsdiscot. Till lunch blev det korvstroganoff och pasta.
Efter lunch vare det dags för "guld rushen". En mycket populär lek som är en av höjdpunkterna på kollot. Under leken serverades det lite chokladbollar som några av barnen hjälpt till att göra.
Till middag blev det chicken Nuggets med ris och curry. Därefter kunde man välja mellan att gå och krabba, bada eller vara kvar på gården för att ha fri lek. Kvällen avslutades med att titta på den första halvleken på fotbolls-VM.
Tack för idag, vi hörs imorn!

Dag 7

Söndag 23/6 23:00
Hej allihopa!
Vi startade dagen med en stark frukost. På förmiddagen körde vi innelekar. Bland annat blink-leken och namnlekar. Till lunch blev det soppa och pannkakor.
Efter det så drog vi till bastustranden och badade. Lite kallt men de flesta tog ett dopp!
Till middag blev det pytt i panna med ägg. Smaskens!

Dag 6

Lördag 22/6 kl 22:56
Halloj alla kollo-anhöriga! Vi är inne på den sjätte dagen och morgonrutinen är sig lik. Efter frukost gick den mytomspunna pensionärsfotbollen av stapeln. Det var en tuff och jämn match som tillslut resulterade i en spännande straffläggning. Barnen var ihärdiga och gav pensionärerna en riktig kamp, vilken tyvärr slutade i förlust för barnen. Lunchen bestod av kycklingcurry med ris och var god som vanligt. Därefter lekte vi hela eftermiddagen och hade olika aktiviteter såsom kurragömma, såpa-race och ett redigt vattenkrig. Till middag blev vi serverade en smarrig lax, potatis och kall sås. Resten av kvällen utgjordes av fri lek, kubb och promenad till glassbaren. Nu är vi trötta och tackar för oss. Godnatt!

Dag 5

Fredag 21/6 kl 23:36
Idag fick barnen lite extra sovmorgon men efter frukosten gick vi till fotbollsplanerna 10 minuter bort för att leka lite lekar. Vi körde svansleken, ”under hökens alla vingar”, lite kubb och ute-plockepinn. När vi kom hem åt vi en midsommarlunch med sill, potatis, köttbullar och prinskorvar. Sedan fixade vi en egen liten midsommarstång och band kransar så vi kunde dansa och sjunga precis som man bör göra vid ett svenskt midsommarfirande och precis som det ska vara gav vädergudarna oss en kraftig eftermiddagsskur. Det gjorde dock inte så värst mycket eftersom det ändå var tid för jordgubbar och glass. Efter en taco-middag drog det maxade Åsa-discot igång i vår hemtrevliga pingiskällare. Innan discot delades barnens tidigare inhandlade godis, chips och dricka ut till respektive barn men trots kraftiga sockerkickar låg ändå alla barn i sängarna redo att sova vid tio-tiden. Det var allt för idag, tack och hej!

Dag 4

Full fart även idag! Lite oroligt väder på förmiddagen innebar musikquiz och målande av t-shirts. Roligt (och kladdigt). Efter makalös lokal torsk till lunch var vi redo att ge oss av för nya äventyr med krabbfiske-tävling. Tappra fiskare som trotsade hoten av lätt duggregn och hårda nypor fångade stora mängder krabbor. Vinnande laget "lodjuren" drog in en fångst på hela 61 krabater. Dessa små krabater fick efter eventet åter krypa tillbaka till friheten i havet.  Tillbaka på gården bjuds hamburgare till middag. Kvällen har innefattat tipspromenad, allsång och "smars" vid lägerelden.

Dag 3

Onsdag 19/6 kl 22:07
Hej alla förväntansfulla kolloföräldrar! Precis som föregående dag (som vi igår trodde var onsdag (ber om ursäkt för det)) väcktes barnen vid åttasnåret, pigga och glada. Idag gick vi till den stora stranden idag och var där hela förmiddagen. Det badades, solades, grävdes i sand och spelades volleyboll. Till lunch åt vi kebabgryta med ris och efter det gick ett par grupper med barn till Ica för att inhandla godis och annat gott att ha till discot på fredag kväll. Därefter gjorde vi ett försök till ett mysigt musikquiz, men på grund av dåligt bemötande fick vi lägga ner och istället krypa ner till kojs. Då var en ytterligare dag på kollo avslutat och vi återkommer imorgon.

Dag 2

Onsdag 18/6 kl. 20:33
Idag gick barnen upp klockan åtta med ett leende på läpparna, tidiga mornar är en riktig höjdare. Efter en snabb städning av rummen var det en frukostbuffé som väntade och samtliga verkade nöjda. Förmiddagen bestod av fri lek och en trevlig promenad till krabbfiske där barnen fick chansen att visa deras fiskefärdigheter. När vi kom tillbaka hade vår fantastiska kock lagat pasta med kycklingsås som var väldigt populärt bland barnen. Efter lunch och en kort siesta var det dags för den traditionella ledarjakten – en lek där barnen tävlar i olika lag och ska hitta varierande svårt gömda kolloledare. Leken var uppskattad och gjorde att barnen fick utforska skogen på kollots baksida. Resten av eftermiddagen var fri och efter en middag bestående av fiskpanetter, kall sås och potatis är det nu filmkväll med saft och popcorn. Det var allt för idag. Peace out!

Dag 1

Tisdag 17/6 kl. 23:23
Nu är årets första kolloperiod äntligen igång. Barnen anlände med bussen vid halv två-tiden, lagom till en kulinarisk korvlunch. Efter uppackning i respektive rum ägnande sig barnen åt ute-lekar, fotboll och lite pyssel. Till middag blev det spagetti och köttfärssås och därefter begav vi oss mot stranden i gemensam trupp. Vattnet var kallt men uppfriskande efter den långa och soliga dagen. Sedan fanns det tid för en kvällsmackan och nu är alla barn i sina sängar för en skön nattsömn. Vi hörs imorgon kväll igen!